Narrowcasting, oftewel digital signage, zie je tegenwoordig steeds meer in winkels, tankstations en horeca, maar ook op beurzen, tentoonstellingen en bedrijfsevenementen. Meestal op TV schermen en etalageschermen. Maar wat is narrowcasting precies?
Wat is narrowcasting?
Narrowcasting is een vorm van digitale communicatie via schermen op een bepaalde locatie. Hierop wordt een eigen tv-kanaal afgespeeld. De content op dit tv-kanaal kan heel specifiek geprogrammeerd worden. Dit kan van alles zijn, van promoties tot informatieve berichten. Via de schermen is de doelgroep op het juiste moment op de juiste plaats te bereiken.
Hoe werkt narrowcasting?
Narrowcasting is redelijk simpel. Het enige wat je er voor nodig hebt zijn een (professioneel) scherm, een mediaspeler en een werkende internetverbinding. Binnen Nederland zijn een aantal narrowcasting bedrijven die deze schermen en mediaspelers aanbieden. Als alle benodigdheden in bezit zijn kun je jouw programmering samenstellen. Hierna is het één druk op de knop en uitzenden maar. Dit kan op 1 scherm, maar dit kunnen er ook meer dan 100 zijn.
Voor wie is narrowcasting interessant?
Narrowcasting is voor elk bedrijf interessant en ook elk bedrijf zou het in kunnen zetten. Hieronder een aantal branches en hoe bedrijven binnen deze branches narrowcasting toe kunnen passen.
- Vastgoed en makelaardij – Etalage tv schermen met woningaanbod. Altijd actueel en trekt meer aandacht.
- Retail – Etalage schermen met promotie & instore displays met inspirerende content. Trekt aandacht, creëert een warm welkom en vertrekt de merkbeleving.
- Tankstations – Point of Sale schermen met informatie of promoties. Bezoekers informeren en laten zien welke promoties actueel zijn.
- Tuinbouw – TV schermen met actueel nieuws vanuit het bedrijf. Medewerkers en bezoekers informeren en communicatie binnen bedrijf verbeteren.
- Horeca – TV schermen met het menu & Etalageschermen met promoties. Aandacht van voorbijgangers trekken en klanten informeren.
- MKB bedrijven – TV schermen met informatie & Etalageschermen. Medewerkers en bezoekers informeren en de communicatie binnen het bedrijf verbeteren & aandacht trekken van mensen die voorbij lopen.
- Zorg – TV schermen met informatie of nieuws. Bezoekers informeren en entertainen.
- Sportverenigingen – TV schermen met informatie over de sportvereniging. Bezoekers informeren over bijvoorbeeld kleedkamer- en veldindelingen of uitslagen & standen.
- Fitness en Sportscholen – TV schermen met entertainment. Bezoekers entertainen tijdens het sporten.
- Overheidsinstellingen – TV schermen met informatie of nieuws. In contact komen met burgers en medewerkers.